Recenzia Renault Mégane Grandtour 1,6 16V 81 kW Dynamique

Autor: jma205 | 12. 11. 2010
Príplatková výbava autorádio s bluetooth handsfree a USB, zatmavené zadné sklá, defend lock
Rok výroby 2010
Najazdené km v čase recenzovania 1000 - 55 000
Renault Mégane v databáze Autozoru

Prečo práve toto auto

Chcel som kombi nižšej strednej triedy s dobrou výbavou. Kombi preto, lebo často vozím psa, cez víkendy chalupárčime a v zime lyžujeme. Vysoké MPV mi pripadajú ako zbytočné vozenie drahého vzduchu, SUV detto. Diesel sa mi na mojich cca 25 000 km ročne neoplatí, takže benzín, stačí výkon okolo 100 koní - nepotrebujem si na ceste nič dokazovať, pokuty sú vysoké a palivo drahé. Kombíkov v tejto triede nie je až tak veľa, Japonci (s výnimkou Toyoty moji favoriti) ich prakticky nerobia. Octavia Combi je v lepších výbavách predražená, populárna u lobkárov a navyše s touto značkou nemám najlepšie skúsenosti (na novej Octavii 1 mi neustále niečo vŕzgalo, škrípalo a pískalo, v servise nevedeli vyriešiť). Peugeot 308 sa mi nepáči. Opel v čase môjho rozhodovania ešte v novej generácii Astry nemal kombi a stará generácia je dizajnovo hrozná. Kia C'eed a Hyundai i30 ma nejako nezaujali.

Výber sa zúžil na Ford Focus a Renault Mégane. Rozhodla modernejšia konštrukcia (aktuálny Focus už strihá meter do dôchodku), trochu silnejší motor (81 kW oproti 74 kW) a 6-stupňová prevodovka. Focus má síce oveľa lepšiu povesť ako Mégane, ale ja som 3 roky jazdil na predchádzajúcej generácii Mégane (tiež kombi, a s rovnakým motorom), a nemal som žiadne problémy. Predajca Renaultu dal bez akéhokoľvek zjednávania zľavu, vďaka ktorej som aj s príplatkovou výbavou ostal hlboko pod základou cenníkovou cenou.

Praktické vlastnosti

Auto mám len pár dní, prišlo po cca 7 týždňoch od záväzného objednania. Potešilo ma, že veľa príjemných detailov je rovnakých alebo veľmi podobných ako v starom Mégane. Čiže móda totálnych redizajnov už Francúzov asi prešla, hádam sa to pozitívne prejaví na spoľahlivosti.

Odhliadnuc od dizajnu je nový Mégane skôr evolúcia - väčšina dobrého ostala, väčšina zlého zmizla. Vyriešený je problém s príliš blízkymi pedálmi plynu a brzdy, minulosťou je aj neslávne známa výmena žiarovky reflektora od predného podbehu. Ostal napríklad elegantne vyriešený uzáver nádrže - auto, u ktorého by som sa pri tankovaní musel trápiť s bajonetovou zátkou, by som v tejto triede už nechcel.

Ostali aj iné príjemné veci ako dobre vyriešený tempomat, fungujúci dažďový senzor či prudko návykové ovládanie autorádia pod volantom. Nezmenilo sa ani nastavovanie funkcií auta (automatické zamykanie, rozsvecovanie svetiel...) cez menu palubného počítača, zatváranie okien na diaľku či vynikajúce opierky hlavy.

Škoda, že kufor už nemá taký pravidelný hranatý tvar, daň za dizajn a aerodynamiku. Osobne mi je ľúto aj za "leteckou" ručnou brzdou. Podľa mňa to bolo funkčné a priestorovo efektívne riešenie, napriek tomu nová generácia má športovo pôsobiacu klasiku. S tým súvisí problém s prednou lakťovou opierkou - presne tam, kde by si mal vodič oprieť lakeť, je diera/vybranie na ručnú brzdu. Opierka je pevná, nie nastaviteľná ako v iných autách, takže sa s tým nedá nič robiť (v minulej generácii mi rovnako nenastaviteľná opierka sadla perfektne).

Pri štartovaní už netreba držať stlačenú spojku alebo brzdu. Ak nie je zaradená rýchlosť, auto naštartuje aj bez pedála. Chvíľu som si na to musel zvykať, najmä z dôvodu, že mi chýbalo zapnutie elektrických okruhov (rádio, okná) stlačením štartovacieho tlačítka so zasunutou kartou a bez pedála. Ale potom som prišiel na to, že okruhy sú aktívne už po zasunutí karty.

S riešením prístupu k priestorom pod podlahou kufra by som sa na mieste Renaultu veľmi nechválil. Sú tam dve také akože očká na uchytenie siete, ktoré zároveň držia koberec. Pri každom prístupe pod podlahu ich treba odistiť, lepšie by asi bolo ich natrvalo odmontovať. Ale načo tam teda sú, na prekážanie?

Po prvých kilometroch som bol nadšený z troch vecí: volantu (lepšie mi zatiaľ do ruky žiadny nepadol, ani v oveľa drahších autách), predných sedadiel (nič neomína a pritom dobre držia telo, ale vzadu to už veľká sláva nie je) a z príplatkového audiosystému, ktorý si cez bluetooth perfektne rozumie s mojím telefónom - dá sa z neho púsťať hudba aj predpisovo telefonovať vrátane hlasovej voľby. Autorádio má subjektívne slušný zvuk a bohaté možnosti nastavenia - ale ja nie som žiadny audiofil. Blbé je, že keď začne vysielať traffic info, dá sa zrušiť iba vypnutím celého rádia (prípadne možem funkciu traffic vopred deaktivovať). Alebo som len neprišiel na potrebnú fintu?

Parkovacie senzory sú vzhľadom na (ne)prehľadnosť zadnej časti takmer nevyhnutnosť, fungujú dobre. Dvojzónovú klímu poriadne vyskúšam až v lete, teraz využívam najmä režim "Max" na rýchle odhmlenie a odmrazenie okien a zrkadiel. So zahmlenými oknami si to fakt poradí za pár sekúnd, pri rozmrazovaní majú navrch fyzikálne zákony. K digitálnemu tachometru mám skôr chladný vzťah, ale neprekáža mi.

Auto má vpredu 2 (vďaka zrkadlám v reflektoroch to zvonku vyzerá, akoby boli 4) samostatné žiarovky na denné svietenie. Vzadu vtedy nesvieti nič, vraj je to tak OK aj z hľadiska vyhlášky. Ak mám v nastaveniach zapnutú funkciu svetelného senzora a páčku svetiel v polohe Auto, tak za dobrej viditeľnosti svietia denné svetlá, pri zníženej sa automaticky aktivujú stretávacie. Po vjazde do tunela sa zapnú, hneď za ním vypnú.

Celkom milé, ale ja sa zatiaľ nerozhodol, či radšej nebudem mať stále zapnuté stretávačky. Že sú denné svetlá aktívne, totiž na palubovke nič nesignalizuje, som z toho trochu nervózny. A so stretávačkami nie je žiadny problém, stačí ich mať stále zapnuté, pri štartovaní sa rozsvietia s malým oneskorením.

Jazdné vlastnosti

Motor je zatiaľ surový, tomu zodpovedá dynamika aj spotreba. Keďže som už rovnaký motor mal, žiadne milé ani nemilé prekvapenia neočakávam. Spotreba by vďaka 6-kvaltu mala v porovnaní so starým Méganom (7,5 - 8 l) klesnúť na 7 - 7,5 l, odhadujem. Pripomínač radenia niekedy odporúča preradiť z 5-ky na 6-ku už pod 60 km/h, v zábehu ho ignorujem a udržiavam otáčky nad 2000 pri ustálenej rýchlosti, pri zrýchľovaní nad 2500.

Inak cítiť, že motor s variabilným časovaním ventilov je pružný, mierne stúpania zvláda aj pod 2000 otáčok, po zábehu sa bude dať po meste jazdiť od 50 km/h na päťku (prevody sú krátke, od 80 km/h už motor zbytočne hučí a treba radiť 6-ku, ak nemám v úmysle ďalej zrýchľovať).

Výborný je podľa môjho názoru podvozok, ideálny kompromis medzi pohodlím a športovými vlastnosťami. Na mojej obľúbenej trase Hlohovec - Topoľčany (kto pozná, vie, o čom hovorím, tam sa so silnými nervami dajú odlepiť všetky 4 kolesá od zeme :-) som si s prekvapením uvedomil, že v zákrutách idem o 10 km/h rýchlejšie ako obvykle, a manželka sa nesťažuje... A to som na zimu obul užšie kolesá 195/65 R15 namiesto originálnych 205/55 R16. Jednoducho podvozok aj celé auto je dimenzované na výrazne silnejšie motory, a na ceste to naozaj cítiť.

Subjektívne sa v porovnaní so staršou generáciou výrazne zlepšila torzná tuhosť (aby som nekrivdil, svoju úlohu zrejme zohralo aj panoramatické strešné okno, ktoré som predtým mal a teraz už chválabohu nie - neobjednávajte si to, ten efekt nestojí za nemožnosť zatvoriť dvere do kufra, ak náhodou zaparkujete so skríženými nápravami...).

Čo sa týka riadenia, nie je športovo vyladené, ale progresívnosť posiľnovača je dobre odhadnutá, spätná väzba lepšia ako som čakal, a nekonajú sa žiadne vibrácie ani rázy od nerovností. Auto svojím naturelom navádza skôr na pohodovú úspornú jazdu ako na dynamické šantenie, ale s prehľadom znesie aj drsnejšie zaobchádzanie.

Spoľahlivosť a servis

Zatiaľ nemám čo napísať ohľadom spoľahlivosti, a dúfam, že do 50 000 km ani nenapíšem. V prípade problémov zaktualizujem. Predpredajný servis u Kestlera v BA bol slušný, hoci ničím výnimočný.

Najväčšie prednosti

Dostal som presne to, čo som čakal - auto príjemné na denné používanie, ktoré mi nepridáva žiadne starosti. Jazdné vlastnosti príjemne prekvapia aj ľudí zvyknutých na fajnovejšie autá. Audiosystém s bluetooth hands-free napriek príplatku 400 € vrelo odporúčam. Neviem, ako si bude rozumieť s inými telefónmi, ale s iPhone 3GS je kamarát ako od narodenia.

Najväčšie nedostatky

Nepraktický tvar kufra podriadený dizajnu, zlý prístup k priestorom pod podlahou kufra, iba priemerné pohodlie vzadu (miesta na nohy je dosť, no tvar sedadiel by mohol byť lepší a nohy sa nedajú strčiť pod prednú sedačku), nedomyslená predná lakťová opierka v kombinácii s klasickou ručnou brzdou (ak si priplatíš za automatickú, problém zrejme zmizne).

Spotreba je na dnešné časy privysoká, klasický motor 1,6 16V už má svoje najlepšie roky za sebou a úpravy na nové emisné normy z neho urobili podriemerný agregát. Dúfam, že mi to vyváži spoľahlivosťou.

Manuál k autu je jedna veľká tragédia, kto ho robil (prekladal), zaslúžil by si nas... do rúk a týždeň nepustiť k vode. Keby aspoň bola aj anglická verzia bez prekladateľských lapsusov, ale nie je. Po pár stranách som príručku zavrel, sadol do auta a použil starú dobrú objaviteľskú metódu pokusu a omylu. Tých omylov ani nebolo veľa, všetko je relatívne intuitívne.

Aktualizácie

20. 11. 2010: Najazdených prvých 500 km. Snažím sa dodržiavať zásady zábehu, pohybovať sa v stredných otáčkach, nejazdiť na tempomat príliš dlho ustálenou rýchlosťou. Priemerná spotreba posupne klesá, z takmer 9 l po prvých 200 km klesla na 7,8 l. Rátam s tým, že sa dostanem na 7,5 l, nižšie až v lete - ak vôbec :-)
23. 11. 2010: 700 km, spotreba 7,7 l. Chvíľu tam svietilo aj 7,6, ale potom prituhlo a pár studených ranných štartov urobilo svoje.
04. 12. 2010: Auto má najazdené cca 1200 km. Teploty posledný týždeň klesli hlboko pod nulu, napadlo 40 cm snehu, a nemal som žiadne dlhšie jazdy. Dlhodobá priemerná spotreba stúpla na 8,1 l. Začal som rutinne používať funkciu denného svietenia, už autu verím, že naozaj svieti (asi 5x som to bol skontrolovať :-) a tiež som mu začal dôverovať, že v prípade potreby prepne na stretávacie (iba raz pri snežení sa mi denné svetlá nezdali dosť a prepol som manuálne). Denné svetlá sú dobré v tom, že sa pri nich nestlmí podsvietenie displejov na palubnej doske - to je starý známy neduh povinného svietenia, v lete niekedy bývajú stlmené displeje nečitateľné, resp. vodič musí neustále manipulovať s reguláciou podsvietenia. Fakt som rád, že som pred zimou zainvestoval do kvalitných pneumatík (Dunlop SP Wintersport 3D), auto ide po snehu ako po koľajniciach a nemám problém vyhrabať sa z parkoviska cez bariéru nahrnutú pluhom. Občas zasvieti kontrolka ASR/ESP, ale nemám pocit, že by elektronika zasahovala, skôr je to také varovanie, že systémy sú v pohotovosti. Doteraz som kupoval lacnejšie gumy. Žiadne číňany, značky ako Kléber, Pirelli či Barum. Ľutujem, že som nedostal rozum skôr. Zlepšenie jazdných vlastností a bezpečnosť stoja aj za viac ako to cca 25%-né navýšenie ceny.
30. 12. 2010: Mám za sebou menší karambol - na ľade skrytom pod tenkou vrstvou snehu auto jednoducho nezatočilo (chcel som odbočiť v pravom uhle doľava) a išlo rovno, brzdenie už nepomohlo. Napriek minimálnej rýchlosti som poriadne buchol do obrubníka. Výsledkom je slušne oškretý zliatinový disk. Našťastie deformáciu vizuálne nevidno, na pneumatike žiadne stopy, vzduch neuniká, a geometria je zdá sa tiež v poriadku. Pôvodne som chcel dať v servise preventívne pozrieť nápravu a možno aj skontrolovať/prevážiť disk, ale napokon som sa rozhodol neriešiť, čo ma nepáli.
30. 12. 2010: Zainvestoval som do špeciálneho USB kľúča s hĺbkou necelý centimeter, ktorý môžem mať zasunutý v aute bez toho, aby vytŕčajúci kľúč zasahoval do priestoru držiaka na nápoje. Žiaľ, spolužitie USB pamäte s telefónom pripojeným cez bluetooth nie je optimálne. Auto sa snaží prehrávať hudbu z telefónu cez bluetooth namiesto USB, alebo nechce pripojiť telefón cez bluetooth, podľa toho, čo bolo pripojené skôr. Nakoniec sa mi to podarilo rozchodiť aj paralelne, ale neviem, či sa mi to podarí vždy zopakovať. Auto si myslí, že dve veci pripojené cez USB a bluetooth sú len jedna, a má problém to manažovať.
18. 01. 2011: Problém s USB a Bluetooth je vyriešený, dôvod neznámy. Jednoducho si to auto rozmnyslelo a začalo akceptovať, čo od neho chcem. USB mám stále zastrčené v zásuvke, telefón pripájam podľa potreby, a všetko funguje tak ako si predstavujem. Spotreba teda nič moč, po 4300 km priemer 8,3 l. Je zima, dával som mu zabrať aj na diaľniciach s nosičom lyží na streche a tempomatom na 140, ale ja tak som čakal menej... Asi ho vynulujem a začnem odznova, nechce sa mi veriť, že neviem jazdiť pod 8 l. Auto je momentálne v servise - výmena spodného ramena nápravy po náraze na obrubník (nesústredenému vodičovi na ľade žiadne ESP nepomôže...) Jazdiť sa aj po nehode dalo v pohode, ale so správaním riadenia som nebol spokojný, tak som to po mesiaci začal riešiť. Geometria ukázala vyše dvojnásobnú odchýlku ako je povolná tolerancia. Technik odporúčal výmenu spodného ramena (cca 90 € bez práce), a že potom sa uvidí. Dúfam, že to pomôže nielen na papieri, ale aj v praxi. Poškodený disk vraj poisťovňa neuzná, lebo nie je je originálny (ten mám v pivnici s obutými letnými gumami). Toto si určite nechám dôkladne vysvetliť, logiku poisťovákov nechápem. Veď ten disk čo bol poškodený je lacnejší ako originálny (oba sú zliatinové) a dva naraz na aute mať nemôžem. Opravou alebo výmenou poskodeného disku nič nezískam. Dám vedieť, ako to dopadlo.
29. 01. 2011: Rameno nápravy vymenené, riadenie sa subjektívne správa lepšie. No mám pocit, že to nie je také ako pre tým nárazom. Možno len psychóza, neviem... Účet bol cca 250 € komplet (materiál, práca, 2x geometria pred a po). Disk budem riešiť až pri jarnom prezúvaní, teraz nemám čas. Inak auto po 5000 km jazdí bez problémov, teda až na tú spotrebu - stále sa neviem dostať pod 8. Mám podozrenie, že pri prispôsobovaní na emisnú normu Euro 5 motor nejako pridusili, keď má auto napriek 6-stupňovej prevodovke o vyše pol litra vyššiu spotrebu ako rovnaký motor s staršom Mégane. A to Renault s uvádzanou papierovou spotrebou 7,1 l je ešte celkom poctivý. V manželkinej firme kúpili nové Seaty Altea 1,4 TSI s papierovou spotrebou 6,4 a žerie im to 9... Teraz si lámu hlavu, ako tú nadspotrebu zaúčtovať - daňováci uznávajú náklady len podľa spotreby v TP. Mali by im klepnúť po prstoch, zmeniť normy, lebo automobilky si do spotreby píšu akékoľvek hausnumerá. Kedysi nebol problém dosiahnúť spotrebu uvádzanú výrobcom, teraz je to nemožné.
16. 03. 2011: Auto má natočených 10 000 km. Urýchlila to 2300-kilometrová cesta do Švajčiarska a späť. S plne naloženým autom a strešným boxom motor občas diaľničné kopce nestíhal, bolo treba podradiť zo 6 na 5, inak bola cesta v pohode (až na zápchy vo frekventovaných úsekoch, cez ktoré a Nemci a Holanďania masovo presúvajú za snehom). Na prázdnejších diaľniciach za Mníchovom sa bolo treba viac ako dopredu pozerať dozadu, oni tú neobmedzenú rýchlosť fakt využívajú... Ja som v Rakúsku a Nemecku držal na tachometri 140, vo Švajčiarsku 130. Priemerná spotreba sa po návrate ustálila na 8,4 teraz začína pomaly klesať.
29. 03. 2011: Prezuté z Dunlop SP Wintersport 3D 195/65 R15 na originálne Michelin Energy Saver 205/55 R16. Spotreba po vynulovaní počítača (bolo na ňom 8,4 l) a odjazdení prvých 500 km klesla na 7,5 l. Pneu sú poznateľne tichšie ako zimné, mierne zlepšenie jazdných vlastností zodpovedá nižšiemu profilu a väčšej šírke. Som zvedavý, ako sa budú správať v daždi.
26. 04. 2011: Pridal som zopár vlastných fotiek, staršie ilustračky som vymazal. Umývať auto kvôli foteniu sa mi nechcelo, najmä keď na druhý deň hlásili dážď :-)
24. 05. 2011: Cca 13 000 km. Na hrboľatých cestách sa začal ozývať nejaký plast okolo radiacej páky. Dá sa to vydržať, čo už. Možno za to môže dodatočná montáž Defend Locku. Klimatizácia v posledných dňoch dostáva zabrať. Neviem, možno by mi lepšie vyhovovala jednozónová. Alebo aj mechanická. Som totiž na klimatizáciu dosť háklivý a všetky automatické režimy vrátane \"soft\" sú pre mňa príliš agresívne (nielen v tomto aute). Okrem teploty si väčšinou nastavujem sám aj otáčky ventilátora a smerovanie vzduchu. S mechanikou by som nastavovanie mal jednoduchšie...
24. 05. 2011: Skoro som zabudol na drobnosť, ktorú som riešil v servise po návrate zo Švajčiarska. Pravé predné dvere vyčnievali z obrysu o cca pol centimetra, jednoducho sa niečo uvoľnilo a neboli dopasované. Prijímací technik sa na to pozrel, pokýval hlavou, odbehol do dielne po kľúč a dotiahol uvoľnené oceľové \"účko\", o ktoré sa zachytáva zámok dverí. Ak by mi to napadlo, za 5 minút by som si to urobil doma sám. Po dotiahnutí vyzerali zavreté dvere výrazne lepšie, no stále nie ideálne, nejaký milimetrík stále prečnievali. Tak som tam auto nechal, že sa na to pozrie chlapík z karosárskej dielne. Či sa len pozrel alebo aj niečo urobil neviem, veľký rozdiel som pri prevzatí auta nevidel. Rezignoval som, auto potrebujem používať na iné veci ako na jazdenie po servisoch. Ale odvtedy sa mi zdá, že nedopasované sú všetky dvere. Klasický syptóm majiteľa - na svojom aute cíti a vidí každú blbosť, taxikárova 10-ročná oktávka s 300 000 km mu zo zadného sedadla pripadá ako Rolls-Royce :-)
29. 11. 2011: Najazdené takmer 30 000 km za 13 mesiacov, idem sa objednať na prvý predpísaný servis. Žiadne problémy okrem drobností, ktoré som si spôsobil sám (oškretý spodok kufra apod :-) Dlhodobá spotreba za posledných 10 000 km je 7,4 l. Už som sa s jej výškou zmieril, na jazdenie za menej som si mal kúpiť iné auto alebo sa na diaľnici motať medzi kamiónmi v pravom pruhu. Už nie som taký nadšený zo sedadiel a volantu ako na začiatku. A to radenie... vyžaduje si toľko sily, že občas zatúžim po automate. Napriek všetkému rozum hovorí, že za tie peniaze som si v tom čase lepšie auto pre svoje potreby vybrať nemohol.
26. 02. 2012: 40 000 km, technické problémy žiadne. Teda ak nerátam občasné vrznutie plastu okolo radiacej páky. Dlhodobá priemerná spotreba po mrazoch a častých diaľničných jazdách s naloženým autom stúpla na 7,7 l.
26. 02. 2012: Zabudol som na zážitok, keď mi pumpa namiesto benzínu predala plnú nádrž nafty (normálne som ju natankoval zo zelenej pištole). Po prvom kilometri motor zhasol. Odťahovka, servis, náhradné auto na víkend, účet bol skoro 400 €. Pumpa všetko preplatila. Motoru krátka jazda na naftu, zdá sa, neuškodila.
05. 07. 2012: 50 000 km, dlhodobá spotreba sa drží na 7,3 l. Žiadne technické problémy.
23. 08. 2012: 55 000 km, priemerná spotreba od posledného vynulovania počítača (pri 50 000) vychádza na 7,1 l. Zaujímavé, že spotreba klesá, väčšinu z tých 5000 km auto absolvovalo plne naložené so 140 km/h na tachometri, zapnutou klímou, a občas sa aj bicykle na streche vozili... Žiadne technické problémy.

Komentáre

23. 04. 2011, Camel77: Kolko ta vyšlo samotne rameno v renaulte? Kupoval si aj s čapmi? Mam podobný problem na svojom megane. Ďakujem.
26. 04. 2011, jma205: Rameno stálo 90 € vrátane DPH. Či to bolo aj s čapmi, neviem. Staré rameno mám v pivnici, žiadne zjavné poškodenie na ňom nevidno.

Najnovšie recenzie

Všetky

Najnovšie zdieľané porovnania

Všetky

Najnovšie testy

Všetky

Pracujem ... Pracujem ...