ADAC PannenstatistikNemecký autoklub ADAC, ktorý okrem iného prevádzkuje službu núdzovej technickej pomoci na cestách, zverejnil aktualizované štatistiky hodnotiace spoľahlivosť automobilov s dátumom prvej registrácie od roku 2005 do roku 2010 na základe vlaňajšieho počtu servisných zásahov žltých anjelov. ADAC Pannenstatistik 2010 berie do úvahy len tie autá, ktoré sa v daných rokoch predávali v štatisticky významných objemoch.

Poradie v rebríčkoch je vypočítané z globálneho hodnotenia za 6 ročníkov výroby modelu. ADAC na svojich nemeckých stránkach uvádza aj hodnotenie jednotlivých ročníkov výroby, my sme prevzali len to súhrnné. Ďalším špecifikom hodnotenia ADAC je, že nerozlišuje rôzne generácie modelu, ak majú rovnaký názov. Umiestnenie áut vyrábaných dlhšiu dobu pod rovnakým názvom (napríklad Opel Vectra) preto môže byť ovplyvnené vyššou či naopak nižšou poruchovosťou predchádzajúcich generácií. Aj kategorizácia áut do tried podľa ADAC je trochu zvláštna. Berme ju takú, aká je.

Na druhej strane, výsledok vypočítaný zo šiestich rokov výroby auta má svoju váhu. V konkurenčnom hodnotení TÜV Report sa stáva, že niektorý model jeden rok vyskočí na prvú priečku v spoľahlivosti a ďalší rok sa stratí v priemere. Na ilustráciu toho, s akými číslami ADAC pracuje - len v roku v roku 2010 servisné vozidlá ADAC zasahovali 4,25 milióna krát. Najčastejším dôvodom zásahu boli problémy s naštartovaním motora (11,3 %).

Najlepšie hodnotenie spoľahlivosti v triede mini dosiahla Toyota Aygo, no rozdiely medzi autami z prvej polovice rebríčka boli podľa ADAC zanedbateľné.

Mini autá
1 Toyota Aygo
2 Fiat 500
3 Peugeot 107
4 Fiat Panda
5 Renault Twingo
6 Citroen C1
7 Hyundai i10
8 VW Fox
9 Citroen C2
10 Ford Ka
11 KIA Picanto
12 Smart fortwo
13 Chevrolet Matiz

Víťazom v triede malých áut je Mini z koncernu BMW, za ním skončili na Slovensku vyrábaný Peugeot 207 a Mitsubishi Colt.

Malé autá
1 Mini
2 Peugeot 207
3 Mitsubishi Colt
4 Opel Meriva
5 Nissan Note
6 Škoda Roomster
7 Dacia Sandero
8 Ford Fusion
9 Mazda 2
10 Volkswagen Polo
11 Opel Corsa
12 Renault Clio
13 Ford Fiesta
14 Citroen C3
15 Nissan Micra
16 Škoda Fabia
17 Toyota Yaris
18 Suzuki Swift
19 Renault Modus
20 Honda Jazz
21 Fiat Punto
22 Seat Ibiza/Cordoba
23 Hyundai Getz

Víťazom v silne obsadenej nižšej strednej triede je BMW radu 1 pred Audi A3 a Peugeotom 308. Fancúzskemu výrobcovi sa v tomto prípade oplatilo zmeniť názov modelového radu - predchodca 308-čky, Peugeot 307, spolu s Renaultom Kangoo obsadili posledné miesta. Pozoruhodný v tejto triede je pozitívny posun Renaultu Mégane. Figuruje síce iba v polovici rebríčka, no oproti minulosti je to výrazné zlepšenie. Prepad legendárne spoľahlivej Toyoty Corolly ADAC vysvetľuje rozdelením modelového radu na Auris a Corollu, zlepšením kvality konkurentov a ojedinelému problému s batériou, ktorý postihol najnovšie série viacerých modelov Toyota.

Nižšia stredná trieda
1 BMW rad 1 (vrátane Cabrio)
2 Audi A3 (vrátane Cabrio)
3 Peugeot 308
4 Mercedes B-trieda
5 Mercedes A-trieda
6 Toyota Auris
7 VW Golf/Bora
8 Seat Leon/Toledo
9 Volkswagen Eos
10 Volkswagen Caddy
11 Renault Scénic
12 Volkswagen Touran
13 Mazda 3
14 Toyota Verso
15 Renault Mégane/Mégane CC
16 Opel Astra (vrátane Cabrio)
17 Mazda 5
18 Ford C-MAX
19 Ford Focus (vrátane Cabrio)
20 Citroen Berlingo
21 Kia c'eed
22 Honda Civic
23 Hyundai i30
24 Dacia Logan
25 Opel Zafira
26 Toyota Corolla
27 Citroen C4
28 Peugeot 307
29 Renault Kangoo

Aj v strednej triede víťazí BMW s modelom X3, tesne nasledovaný Mercedesom triedy C. Na opačnom konci rebríčka sú Ford Mondeo a Opel Vectra, ktorí doplácajú na horšie výsledky predchádzajúcich generácií modelu.

Stredná trieda
1 BMW X3
2 Mercedes C-trieda
3 BMW rad 3 (vrátane Cabrio)
4 Mercedes SLK
5 Audi A4 (vrátane Cabrio)
6 Nissan Qashqai
7 Volkswagen Tiguan
8 Mercedes CLK
9 Škoda Octavia
10 Ford Kuga
11 Volkswagen Passat
12 Toyota RAV4
13 Toyota Avensis
14 Hyundai Tucson
15 Mazda 6
16 Volkwagen Sharan
17 Volvo S40/V50
18 Renault Laguna
19 Peugeot 407
20 Ford Mondeo
21 Ford S-MAX
22 Opel Vectra

Prvýkrát Audi na čele - A5 vedie vo vyššj strednej triede, nasleduje BMW radu 5 a takmer rovnako umiestnené Audi A6. Výsledky všetkých prémiových modelov z rebríčka podľa ADAC nie sú zlé, až na BMW X5 a Volkswagen Touareg na opačnom konci poradia. BMW X5 doplatilo najmä na problémy s batériou áut vyrobených v roku 2005.

Vyššia stredná trieda
1 Audi A5 (vrátane Cabrio)
2 BMW rad 5 (vrátane GT)
3 Audi A6
4 Mercedes E-trieda
5 Volvo S60/S70/S80/V70
6 Mercedes M-trieda
7 BMW X5
8 Volkswagen Touareg

V kategórii minibusov a transportérov má ADAC dostatok údajov iba o troch modeloch:

Minibusy a transportéry
1 Volkswagen Transporter T5
2 Mercedes Vito/Viano
3 Fiat Ducato

Redakcia Autozor.sk, podľa údajov ADAC, foto - ADAC