Už začiatkom roka 2011 sa má rozbehnúť výroba áut čínskej spoločnosti Great Wall Motors v bulharskom Loveči. Závod s projektovanou kapacitou 50-tisíc áut ročne vybudovali v spolupráci s bulharským výrobcom Litex Motors. Má vyrábať štyri modely - SUV, pick-up a dve menšie osobné autá. Všetky budú určené na predaj v EÚ, informoval americký server InsideLine.com.

V ponuke čínskej súkromnej spoločnosti sú aj aj autá, ktoré sú na prvý pohľad kópiou, napríklad Fiatu Panda alebo Toyoty Yaris:

great wall pandagreat wall yaris

Na malom sedane Voleex už žiadnu nápadnú dizajnovú zhodu nevidno:

great wall voleex

Prvých 1000 áut by malo opustiť brány fabriky vo februári 2011. Závod bude mať približne 1800 zamestnancov, z toho 400 budú špecializovaní technici z Číny, Južnej Kórey, Japonska, Nemecka a Talianska.

V Bulharsku, ktoré spolu s Rumunskom tvorí dvojicu najnovších členov EÚ, sa spustenie fabriky považuje za prelomovú udalosť, ktorá ukáže, že v krajine sú vhodné podmienky na veľké zahraničné investície. Podobný význam malo pre Slovensko otvorenie závodu PSA pri Trnave. o ktorom sa rozhodlo v roku 2003. Pre čínsku spoločnosť závod v Bulharsku znamená bezpochyby najmä otvorenie brány na trhy EÚ, na ktoré sa napriek ambicióznym plánom čínskym autám zatiaľ preniknúť nepodarilo.

V Bulharsku si dobre pamätajú neúspešný projekt spolupráce s britskou značkou Rover. V roku 1995 otvorili závod vo Varne s cieľom montovať autá určené najmä pre domáci trh. V spolučnou podniku mal Rover podiel 51 %, domáci partner ovládal 49 %. Závod vyrobil len 2200 vozidiel a v roku 1996 ho zatvorili. Nebol schopný konkurovať cenou ani marketingom vozidlám typu Škoda Felicia. Svoju úlohu určite zohrali aj vlečúce sa finančné problémy britskej značky.

Redakcia Autozor.sk, InsideLine.com, foto - Great Wall Motors