Tretí diel fotoseriálu nielen pre pamätníkov. Osemdesiate roky boli bohaté na legendy, z ktorých niektoré stále vídame na cestách. Vybrali sme až 39 áut, preto je tento diel rozdelený na dve samostatné časti. Druhú uverejníme zajtra.

Ak nie je uvedené inak, roky pri modeloch znamenajú začiatok výroby modelového radu, nie rok výroby auta na fotke. Galériu s väčšími obrázkami nájdete na našej Facebook stránke. Pozrite si aj predchádzajúce diely seriálu:


Alfa Romeo 33 / 1983. Vyrábala sa aj ako kombi.


Alfa Romeo Arna / 1983. Karoséria a podvozok z Nissanu Cherry, vyrábané v Japonsku, motory a prevodovky od Alfy, finálna montáž v Taliansku. Malo to byť auto s talianskym štýlom a jazdnými vlastnosťami a zároveň japonsky spoľahlivé. Výsledok bol kombináciou toho najhoršieho z oboch svetov - model nudný ako Japonec a kaziaci sa ako Talian. Výroba vydržala necelé štyri roky.


Alfa Romeo 75 / 1988. Automobilka koncom 80. rokov prestala experimentovať a navrhla športový sedan, ktorý odvezie rodinu aj poteší šoféra.


Audi Quattro / 1982. Hranaté kupé v porovnaní s vtedajšími konkurentmi vyzeralo - jemne povedané - veľmi zvláštne, no presadilo sa revolučným pohonom všetkých štyroch kolies a úspechmi v rely.


Audi 90 / 1987. Modelovým radom Audi 80/90 začala značka so štyrmi kruhmi prvý raz vážnejšie konkurovať tradičnému prémiovému tandemu Mercedes a BMW. V nemeckých automagazínoch po porovnávacích testoch vychádzali palcové titulky typu "Je to možné? Audi lepšie ako Mercedes?"


BMW 635 CSi / 1981. Tak toto je iná klasika, pri ktorej väčšina vtedajších aj dnešných áut pôsobí akosi neohrabane.


BMW rad 3 druhej generácie / 1983. Jeden z posledných mohykánov koncepcie trojdverového sedanu strednej triedy. Neskôr ich vytlačili atraktívnejšie karosérie kupé a praktickejšie 4- či 5-dverové verzie.


Citroën Visa / 1984. Model sa začal vyrábať ešte v 70. rokoch, na fotke je auto z posledných sérií. Visa sa stala konštrukčnou predlohou pre neslávne známy rumunský Oltcit, prezývaný tiež Karpatská pomsta.


Citroën BX / 1982. Svojho času ohromil svet priestranným interiérom a futuristickou palubnou doskou. Pre značku tradičné hydropneumatické pruženie dokázalo zaparkované auto efektne prilepiť k zemi alebo krátkodobo zdvihnúť do neuveriteľnej výšky.


Citroën AX / 1986. Prvý moderný mestský Citroën mal zadné výklopné dvere vyrobené z plastu. Vyrábal sa aj v 5-dverovej verzii. Spoľahlivosť nebola jeho silnou stránkou, no mnohí naň doteraz s láskou spomínajú.


Fiat 131 Supermirafiori / 1981. Narodený ešte v 70. rokoch ako posledný klasický veľký Fiat. Vo východnom bloku nedosiahnuteľný symbol blahobytu. Generácia Husákových detí si určite pamätá text odrhovačky istého súrodeneckého dua: "biely Fiat Mirafiori tíško vkĺzol do polnoci..." Po tomto modeli sa Fiatu vo vyšších segmentoch trhu už nikdy nepodarilo výraznejšie presadiť.


Fiat Uno / 1983. Model, ktorým začal Fiat diktovať svetové trendy v triede malých áut.


Fiat Tipo / 1988. Predajne veľmi úspešný model nižšej strednej triedy. V druhej polovici 90. rokov, keď sa ich juhoeurópania začali hromadne zbavovať, Tipá v hojnom počte zaplnili slovenské cesty.


Ford Escort / 1980. Prvé dve generácie Escorta boli zadnokolky, až táto (tretia) prišla s predným pohonom.


Ford Sierra / 1982. Zaujal sviežim dizajnom a získal titul Európske auto roka. Mal ešte pohon zadných kolies, až jeho nástupca Mondeo dostal modernú koncepciu "všetko vpredu".


Honda Civic / 1983, tretia generácia.


Honda Accord / 1986. V Európe ich bolo vo väčšom počte vidno iba v Británni, v USA už táto tretia generácia bola masovka. Všimnite si vyklápacie svetlomety.


Mazda RX-7 / 1985, športové auto s exotickým rotačným motorom.


Mercedes-Benz 380 SL / 1980


Mercedes-Benz 190 E / 1982. Svojho času spôsobil malú revolúciu, značka ním rozšírila svoj záber o triedu nižšie a mnohým zákazníkom nevoňalo, že zrazu Mercedes stretávali na každej križovatke. Čo by asi povedali, keby v Stuttgarte začali už vtedy vyrábať niečo podobnej veľkosti ako dnešná trieda A...

Pokračovanie zajtra.

Redakcia Autozor.sk, foto - výrobcovia