Subaru vyvinulo novú generáciu zážihového motora s protiľahlými piestami. Ide o technológiu, na ktorej značka stavia svoju stratégiu už od roku 1966, kedy sa boxer motor prvýkrát objavil v modeli Subaru 1000. Druhá generácia slúži už od roku 1989, čiže tretia prichádza po 21 rokoch.

Výrobca tvrdí, že hoci je motor prerobený úplne od základu, zachoval si najcennejšie vlastnosti boxer-konštrukcie: nízku hmotnosť, kompaktné rozmery, nízke ťažisko a vyvážený chod. Zdokonalenia sa prejavujú v množstve emisií, spotrebe paliva zníženej o 10 % a lepšími dynamickými vlastnosťami. Na jeho výrobu Subaru postavilo úplne novú motoráreň.

subaru boxer

Zásadná je zmena rozmerových pomerov valcov. Nová generácie je mierne dlhozdvihová, kým predchádzajúca bol výrazne krátkozdvihová - vŕtanie bolo väčšie ako zdvih. To bolo dané najmä priestorovými možnosťami na zabudovanie boxer motorov do karosérie. Konštruktérom sa tento problém podarilo vyriešiť. Aj vďaka dlhšiemu zvihu sú nové motory úspornejšie a lepšie ťahajú od nízkych otáčok.

Porovnanie tretej a druhej generácie:

        Nová generácia       Predchádzajúca generácia
Typ motora 4-valcový boxer DOHC 4-valcový boxer DOHC
Zdvihový objem (cm3)  1995 1994
Kompresný pomer 10,5 10,2
Vŕtanie x zdvih (mm) 84 x 90 92 x 75
Max. výkon (kW)
109 109
Max. krútiaci moment (Nm) 196 191

Nový motor sa začína vyrábať v objemových verziách 2000 a 2500 cm3. Najskôr sa objaví v modeli Forester, potom v ďalších modelových radoch.

Redakcia Autozor.sk, foto Subaru.