Britský magazín Autocar uverejnil informáciu, podľa ktorej sa Renault chystá vyrábať retro model pripomínajúci legendárnu "päťku". Pripojil dokonca aj kresbu budúceho modelu - hoci zrejme ide o čistú fantáziu ilustrátora a pravdepodobne vznikla na objednávku magazínu.

Renault 5 retro

Vlnu retromodelov odštartoval pred vyše desaťročím Volkswagen. Jeho New Beetle zožal úspech najmä v USA, kde ho generácia bývalých baby boomerov masovo kupovala ako prvé auto pre svoje deti - často ho dostávali ako darček k maturite. Nasledovalo nové Mini od BMW, ktoré sa viac ako za morom presadilo v Európe. Posledný prírastok do nostalgickej rodiny je Fiat 500. No chystajú sa ďalšie - napríklad Volkswagen sa paralelne s vývojom druhej generácie "chrobáka" chystá oživiť kult svojho hippie mikrobusu.

Kým originálne modely bývali lacnými autami pre masy, retro inkarnácie sú štýlovými výrobkami pre menšie segmenty trhu. Ich predajný úspech sa dá vysvetliť najmä zmenami v životnom štýle mestskej mládeže, ktorá si predlžuje mladosť až na hranicu 40-ky, dobre zarába a je ochotná míňať peniaze na imidžové vecičky. Pre túto cieľovú  skupinu bude s veľkou pravdepodobnosťou určený aj nový Renault 5, ktorému na domácej pôde už vyrástol konkurent v podobe Citroënu DS3. Sériová výroba (ak vôbec bude schválená) sa nepredpokladá skôr ako v roku 2014.

Renault 5 original

Pôvodný R5 bol posledným masovým modelom zo zlatej éry Renaultu. Ovplyvnil celú jednu generáciu motoristov. Predstavili ho v roku 1972 a takmer okamžite sa stal bestsellerom. Hoci pôvodne bol navrhnutý ako mestské auto pre ženy, vďaka ropnej kríze a závratne rastúcim cenám benzínu si ho kupovali všetky vrstvy spotrebiteľov. Výrobca preto rýchlo opustil koncept výhradne trojdverovej karosérie a vytvoril 5-dverovú alternatívu. V roku 1974 sa R5 stal najpredávanejším autom vo Francúzsku, o tri roky neskôr v celej Európe. Jeho úspech trval vyše 10 rokov.

Licenciu od Renaultu kúpila aj bývalá Juhoslávia, ešte koncom 90. rokov bežala výroba v Slovinsku. R5 sa predával aj v USA ako "Le Car", tam však veľký úspech nedosiahol. V roku 1985 ho nahradil vizuálne podobný, no technicky výrazne odlišný model Super 5. Nástupcom "päťky" sa v roku 1992 stalo prvé Clio, ktoré hneď aj získalo titul Auto roka.

Exteriérový aj interiérový dizajn R5 bol ikonou 70-tych rokov a v niektorých ohľadoch nabúral dovtedy zaužívané vzorce automobilového priemyslu. Vnútri dominovali hranatý prístrojový panel a pestré farby čalúnenia. Poznávacím znakom modelu sa stali (vzhľadom na veľkosť auta a vtedajšie zvyklosti) mohutné plastové nárazníky, obdĺžnikové svetlomety, veľkoplošné bočné oplastovanie, či vertikálne orientované zadné svetlá. Spolu sa z oboch generácií vyrobilo vyše 5,3 milióna kusov.

Redakcia Autozor.sk, kresba - Autocar.co.uk, foto - Renault.