Renault začal tento mesiac v závode vo francúzskom Cléon výrobu nového vznetového motora 1,6 Energy dCi 130 s výkonom 96 kW pri 3750 ot./min. Má postupne nahradiť motor 1,9 dCi a je prioritne určený pre autá nižšej strednej triedy a kompaktné MPV. Ako prvý sa s ním dodáva Renault Scénic (na slovenskom trhu zatiaľ nie), nasledovať má Mégane a neskôr ďalšie modely aliancie Renault/Nissan. Pravdepodobne sa objaví aj v Nissane Qashqai či v Renaulte Laguna, ktorá s motorom 1,5 dCi 81 kW pod kapotou už pôsobí trochu nemiestne.

1,6 Energy dCiNový motor je vybavený stop/štart systémom aj rekuperáciou brzdnej energie. Spotreba paliva a emisie sú oproti predchodcovi o 20 percent nižšie. Napríklad Renault Scénic 1,6 dCi s ním dosahuje emisie CO2 117 g/km. To stačí, aby sa vo Francúzsku dostal do daňovo zvýhodneného pásma 100 - 120 g/km.

Parametre nového motora v porovnaní s predchodcom si pozrite v tabuľke. Čo sa týka jazdných dojmov, britský TopGear ho mal vlani v decembri možnosť vyskúšať v Scénicu: "Je to naozaj malý motor príjemný na používanie. Krútiaci moment je dostupný v širokom rozsahu otáčok a schopnosť vytáčania až na nediesolových 5000 otáčok sa hodí, ak potrebujete dokončiť predbiehanie ešte pred zaradením vyššej rýchlosti. Necítiť takmer žiadnu turbodieru, klepotanie ani otrasy. A pretože je to len 1,6-ka, auto pocitovo nie je ťažké na predok."

Porovnanie motorov 1,6 dCi 130 a 1,9 dCi 130 v Renaulte Scénic so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou
1,6 dCi 130 1,9 dCi 130
Zdvihový objem (cm3) 1598 1870
Usporiadanie a počet valcov/ventilov
4/4 4/2
Maximálny výkon (kW/ot. min-1) 96/4000 96/3750
Maximálny krútiaci moment (Nm/ot. min-1) 320/1750 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h) 195 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,3 10,6
Spotreba mesto (l/100 km) 5,3 6,6
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,2 4,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km) 4,5 5,5
Emisie CO2 (g/km) 117 145

Redakcia Autozor.sk, foto - Renault