Od konca tohto tohto roka sa bude dať vo vybraných európskych krajinách kúpiť dvojmiestny plug-in elektromobil Renault Twizy. Ak ho nepredbehnú napríklad Indovia s dávnejšie avizovanou elektrickou verziou Tata Nano, s cenou od 7000 € sa zrejme stane najlacnejším štvorkolesovým elektromobilom dostupným na európskom trhu. Na porovnanie: Citroen C-Zero ponúka slovenský importér značky za 35 460 €. Je to síce dospelejšie auto (zas nie oveľa...), ale 5-krát drahšie.

Renault Twizy Urban
Twizy vo výbave Urban

Vozidlo vyzerajúce ako kríženec skútra a golfového vozíka sa vyrába vo dvoch motorických verziách. Twizy 45 má trvalý výkon 4 kW, maximálny 7 kW a dosiahne maximálnu rýchlosť 45 km/h. Silnejšia verzia Twizy má parametre 8 kW / 13 kW a maximálku 80 km/h. Twizy 45 sa v niektorých krajinách bude dať riadiť bez vodičského preukazu.

Na Slovensku (ak ho sem vôbec budú dovážať) by autíčko malo spadnúť do mopedovej triedy AM. Podľa všetkého spĺňa zákonné podmienky na zaradenie do tejto skupiny: ide o štvorkolesové elektrické motorové vozidlo, prevádzková hmotnosť je (hoci tesne) menšia ako 350 kg bez batérií, najväčšia konštrukčná rýchlosť nepresahuje 45 km/h, najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW. Jazdu na Twizy si tak možno užijú aj 15-ročné deti dobre situovaných Slovákov s vodičákom na malú motorku. Na rozdiel od Španielska, kde sa polootvorené autíčko vyrába, však asi len v teplých mesiacoch.

BMW C1 Spomínate si na BMW C1? To bol síce len dvojkolesový a jednomiestny skúter, no vo výbave už mal stierač, ABS, štvorbodové bezpečnostné pásy, lampičku na čítanie, rádio, vyhrievané sedadlo aj rukoväte riadenia. Na niektorých trhoch dostal výnimku z povinného nosenia prilby. Vyrábal sa len dva roky (2001-2002) a hoci v roku 2009 ešte vznikla elektrická verzia, ani tá dieru do sveta neurobila.

 

Renault sa spolieha, že vďaka nízkej vekovej hranici pre vodičov a daňovým úľavám na elektromobily sa Twizy presadí aj napriek cene od 7000 do 8500 € (podľa verzie). K tomu ešte treba prirátať prenájom batérie za 45 až 49 € mesačne. Autíčko sa sa dá už teraz rezervovať na stránke renault-ze.com, v slovenskej jazykovej verzii však ponuka rezervácie zatiaľ nie je. Video z jázd na predsériovom Twizzy si môžete pozrieť na britskom portáli Autocar.

Renault Twizy Technic
Twizy vo výbave Technic, ktorá sa bude dodávať len so silnejším motorom

V Twizy sedí pasažier za vodičom podobe ako na motorke, no má oddelené sedadlo. Rozmery (pozri tabuľku) zaručujú ľahké parkovanie vrátane možnosti kolmého "zapichnutia" do príhodnej medzery medzi autami stojacimi pozdĺžne pri okraji cesty (obľúbený trik majiteľov Smartov). Vďaka elektromotoru je Twizy agilné, s permanentne dostupným krútiacim momentom. Výrobca uvádza priemerný dojazd 100 km. Nabitie z bežnej zásuvky trvá 3,5 hodiny. Komu po nákupe Twizy ešte zostanú nejaké peniaze na účte, môže ich minúť na dodatočnú ochranu do zlého počasia, batožinový vak, parkovacie senzory alebo audiosystém s bluetooth pripojením.

Renault Twizy
Dĺžka 2 337 mm
Šírka bez zrkadiel 1 191 mm
Výška 1 461 mm
Rázvor 1 684 mm
Rozchod vpredu / vzadu 1 050 mm / 1 036 mm
Predný previs / zadný previs 292 mm /345 mm
Pohotovostná hmotnosť 450 kg vrátane batérie (100 kg)
Štandardné kolesá a pneumatiky vpredu / vzadu 125x80 R13 / 145x80 R13
Typ motora elektrický
Prevodovka priamy prevod, s redukciou a meničom predného a zadného chodu
Maximálny trvalý výkon (EEC) Twizy 45 / Twizy 4 kW / 8 kW
Maximálny špičkový výkon (EEC) 7 kW / 13 kW
Máximálny krútiaci moment (EEC) 57 Nm
Maximálna rýchlosť Twizy 45 / Twizy 45 km/h / 80 km/h
Typ batérie Li-Ion
Dojazd (štandardný cyklus) 100 km

Renault Twizy Urban
Renault Twizy Technic
Renault Twizy Technic
Renault Twizy Technic
Renault Twizy interier

Redakcia Autozor.sk, foto - Renault, BMW